Upravit stránku

Zimní pneumatiky

Pokud nepoužíváte celoroční pneumatiky, tak zákonná povinnost velí mít zimní obutí od 1. listopadu do března. Než přezujete, zkontrolujte si výšku dezénu. Pro osobní vozy do 3,5 tuny je minimum 4 mm a pro nákladní vozidla nad 3,5 tuny 6 mm. Pokud máte hloubku drážky nižší, musíte si pořídit pneumatiky nové. 

Před uskladněním zkontrolujte i letní pneumatiky. Vyčistěte a uložte na suché místo. Ochránit pneumatiky můžete Coyote oživovačem pneumatik pěnovým, původní vzhled pneumatikám vrací také Coyote Oživovač pneu a plastů. Jak správně skladovat pneu jsme psali už na jaře ve článku tady.

Provozní kapaliny

Před zimou je vhodné zkontrolovat, doplnit nebo vyměnit provozní kapaliny. Ať se jedná o olej, chladicí kapalinu, aditiva nebo kapaliny do ostřikovačů.

Chladicí kapalina

Pokud doléváte do chladicího systému destilku, mohlo by se vám to v zimě pěkně nevyplatit. Dobré je zkontrolovat si před zimními měsíci teplotu zamrzání chladicí kapaliny. Buď v servisu, nebo doma hustoměrem. Chladicí kapalina je kombinace nemrznoucí směsi a destilované vody. Úkolem je, aby odváděla teplo z motoru do chladicí soustavy. Bez nemrznoucí směsi bychom v zimě vůbec nenastartovali. 

Tytam jsou doby, kdy se ke chlazení používala normální voda a vždy se musela vypouštět, aby nepoškodila motor. Už od třicátých let minulého století se používají nemrznoucí směsi. Nejprve se používali směsi na bázi glycerinu a lihu, ale záhy se přešlo ke glykolům - vícesytným alkoholům, které se používají dodnes.

Chladicí kapalina je tvořena obvykle 92 % monoetylenglykolem, ten brání zamrzání, zvyšuje bod varu a maže vodní pumpu. 

Zbytek složení jsou pak aditiva a voda. Hlavní funkcí je tedy chlazení, nicméně funguje i jako ochrana proti rzi, chrání hadičky a těsnění proti popraskání, rozpouští vodní kámen a prodlužuje životnost motoru

Chladicí kapaliny jsou většinou koncentráty a ředí se vodou. Řidiči si tak mohou dle ředění zvolit požadovaný bod tuhnutí. Voda snižuje viskozitu, zvyšuje tepelnou kapacitu a snižuje bod tuhnutí k nižším záporným hodnotám. 

Zajímavostí je, že samotný koncentrát chladicí kapaliny (glykol) tuhne již okolo teploty -15 °C, nicméně s přibývající vodou se snižuje bod tuhnutí. Při poměru okolo 40-50 % vody v koncentrátu se sníží bod tuhnutí kapaliny až na -40 °C.

Nejčastěji se chladicí kapalina ředí na bod tuhnutí mezi -20°C až -30°C, což odpovídá asi 35 % glykolu ve směsi. 

Životnost chladicí kapaliny není nekonečná, některé složky se odpařují, jiné mohou změnit své složení. Kompletně vyměnit chladicí kapalinu byste měli každé tři roky.

Všechny kapaliny Coyote odpovídají specifikaci VW TL 774 C a ASTM D 3306 a neobsahují fosfáty a aminy. Prodávají se v 1 l, 3 l nebo 5 l balení, vždy respektujete způsob ředění. 

Coyote Antifreeze G11 Univerzal 1l

Coyote Antifreeze G11 Univerzal 3l

Coyote Antifreeze G11 Univerzal READY -30°C 1l

Coyote Antifreeze G11 Univerzal READY -30°C 5l

Coyote Antifreeze G12+ D/F 1l

Coyote Antifreeze G12+ D/F 3l

Coyote Antifreeze G12+ D/F READY -30°C 1l

Coyote Antifreeze G12+ D/F READY -30°C 5l

Coyote Antifreeze G13 1l

Coyote Antifreeze G13 koncentrát 3l

Coyote Antifreeze G13 READY TO USE -30°C 1l

 

Aditiva

Aditiva zlepšují čisticí a mazací vlastnosti paliva a chrání palivový systém a motor auta. V zimě snižují bod tuhnutí paliva při nízkých teplotách a zlepšují tzv. studené starty

Coyote Diesel winter Additive 250 ml snižuje bod tuhnutí nafty a brání uvolňování parafínu při nízkých teplotách. Tím se zvyšuje průtok paliva a zabraňuje ucpávání filtru a palivového potrubí. V závislosti na kvalitě použité motorové nafty je pak účinný až do teploty -39 °C. Je možné jej použít neředěný do jedné nádrže 50 l, nebo ředit dle návodu na etiketě.

Dalším praktickým pomocníkem v zimě bude určitě i Coyote Odstraňovač vody z paliva 250ml. Ten odstraňuje vlhkost v palivovém systému, tím se netvoří v palivu led. Může se mísit s benzínem i naftou.

Při problémech se startováním je tu COYOTE Super start 400 ml. Je to éterový prostředek na startování motoru, který funguje i v extrémních podmínkách jako jsou teploty do -50 °C. Funguje jak na dieselové, tak benzínové motory.

A jak dobře vidět a být viděn, a co ještě by nemělo chybět v zimní výbavě vašeho automobilu najdete v druhém díle našeho článku.

Kontaktujte nás

  • Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné. Vaše údaje nezpracováváme. Využíváme je pouze k odpovědi na dotaz.
Nahoru